چاقی و دیابت در میانسالی با افزایش خطر ابتلا به نارسایی قلبی ارتباط دارد

 اول دسامبر 2016- پیشگیری از شروع چاقی، فشارخون بالا و دیابت تا میانسالی، متوسط تعداد سالهایی که یک فرد بطور سالم می تواند زندگی کند را بطور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

بیماریهایی مانند دیابت، فشارخون بالا و چاقی، خطر ابتلا فرد به نارسایی قلبی را که باعث آسیب ساختاری به  قلب و کاهش توانایی آن در گردش خون در سراسر بدن می‌شود، افزایش می‌دهد.

خطر ابتلا به نارسایی قلبی برای افراد بزرگسالی که تا سن 45 سالگی به هیچ یک از این سه بیماری مبتلا نشده‌اند، 73 درصد کمتر است و برای افرادیکه تا سن 55 سالگی بدون ابتلا به این سه بیماری زندگی کرده‌اند به میزان 83 درصد کاهش می‌یابد.

دکتر Mary Norine Walshمدیر مرکز قلب سنت وینسنت در ایندیاناپولیس می‌گوید: کلید پیشگیری از نارسایی قلبی، کنترل وزن همراه با نظارت منظم بر فشار خون و قند خون است.

 او در اظهار نظر خود در مورد این مطالعه گفت: کنترل وزن در میانسالی و نظارت بر فشارخون و قندخون توسط پزشک بسیار حیاتی است و می‌تواند سبب افزایش طول عمر فرد ‌شود.

محققان اطلاعات ده‌ها هزار زن و مرد آمریکایی را تا سن 95 سالگی یا تا هنگام مرگ آنالیز کردند. از این تعداد 53 درصد تا سن 45 سالگی به دیابت، فشارخون یا چاقی مبتلا نشده و کمتر از یک درصد از این افراد در این سن به هر سه‌ ی این شرایط مبتلا بودند.

حدود 44 درصد از بزرگسالان در این تحقیق، تا سن 55 سالگی به هیچ یک از این سه بیماری که عوامل خطر نارسایی قلبی هستند، مبتلا نبودند اما 2.6درصد از بزرگسالان در این سن، به هر سه‌ی این بیماریها مبتلا بودند.

 درمجموع 1677 مورد نارسایی قلبی در میان بزرگسالان با سن 45 سال و 2976 نارسایی قلبی در میان افراد بزرگسال 55 سال یا بالاتر شناسایی شد.

 دکتر Wilkinsاز دانشکده‌ی پزشکی فینبرگ در دانشگاه Northwesternدر شیکاگو و نویسنده‌ی ارشد این مطالعه می‌گوید: پیشگیری از شروع چاقی، فشارخون و دیابت به طور چشمگیری خطر ابتلا فرد به نارسایی قلبی را کاهش می‌دهد و متوسط تعداد سالهایی که او بطور سالم زندگی می‌کند را افزایش می‌دهد. پیشگیری از بروز این سه عامل خطر بسیار سودمند تر از درمان آنها است.

احتمال نارسایی قلبی در مردان و زنان از همه‌ی نژادها و پس زمینه‌ها که هیچ نشانه‌ ای از این سه عامل خطر را تا سن 45 یا 55 سالگی ندارند، بسیار کمتر است، بطوریکه مردانی که تا سن 45 سالگی به هیچ یک از این سه عامل خطر مبتلا نشده‌اند، 10.6سال نسبت به مردان میانسالی که به هر سه‌ی این بیماریها مبتلا هستند، طولانی‌تر زندگی می‌کنند و برای زنان این مدت به 14.9سال می‌رسد. نتایج این تحقیق بصورت آنلاین در مجله‌ی کالج آمریکایی کاردیولوژی"Heart Failure" منتشر گردید.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/dec/obesity-and-diabetes-by-middle-age-linked-to-increased-heart-failure-risk-96055623.html